Stacks Image 11
De dienstverlening op hoofdlijnen

Raadgevend Bureau De Leeuw houdt zich bezig met vraagstukken op het terrein van:

Strategisch personeelsmanagement
Bij strategisch personeelsmanagement gaat het om de bijdragen die het personeelsmanagement van de organisatie levert aan het realiseren van de lange termijn doelstellingen van de organisatie. Enerzijds wordt vastgesteld hoe de relatie tussen de strategie en het personeelsmanagement er thans uitziet (dan wel ontbreekt) en hoe de relatie tussen beide te optimaliseren.

(Organisatie)veranderings-
processen

Het gaat om de begeleiding van organisatieveranderingsprocessen die op enigerlei wijze zijn verbonden met leiderschap (ook MD-programma's), integrerend werken (leidinggeven), cultuurverandering, opheffing van verstarring door rigide regelgeving, organisatieontwikkeling, continu verbeteren en strategisch ondernemen en organiseren met mensen.

Doorlichting van de P&O-functie
Het gaat bij dit onderwerp om het uitvoeren van audits van de personeel- en organisatiefunctie. Als resultaat van de doorlichting wordt de P&O-functie met behulp van ken- en stuurgetallen beoordeeld op omvang, effectiviteit en deskundigheid. Een advies over een in te zetten professionaliseringstraject kan deel uitmaken van de doorlichting.


Professionalisering van de P&O-functie
De deskundigheidsbevordering betreft de methoden van werken, interventiekunde, samenwerkings- en communicatiestructuren, regelgeving en rolverdeling en afstemmingsvraagstukken tussen lijn, staf en services.

Inrichting van de managementondersteuning

De organisatorische inrichting van de managementondersteuning (lijn, staf, services, intern of extern uitbesteden), inclusief de beantwoording van de vraag of de inrichting van een Shared Service Center de dienstverlening verbetert en/of goedkoper maakt.

Conflicthantering
Conflicthantering wordt ingezet in het geval samenwerkingsrelaties zijn vastgelopen of dreigen verziekt te raken. Vertrouwenscrises, kampen in een managementteam, onwerkbare verhouding tusen bestuurder en ondernemingsraad zijn voorbeelden. Meestal wordt eerst snel verkend of reparatie van de samenwerkingsrelaties de voorkeur verdient en (nog) mogelijk is. Kenmerk van de aanpak: in korte tijd een intensief traject van op individuen en (sub)groepen gerichte interventies en activiteiten.